poniedziałek, 25 marca 2013

Czy popsuło Ci się coś 2-3 miesiące po gwarancji?

Nie jest to nowość w przemyśle. Jest to oficjalnie nazywane "Planowane postarzenie produktu" (ang. Planned obsolescence). Czyli coś jest odpowiednio zaprojektowane aby nie działać za długo i aby klient przyszedł kupić następne urządzenie.
Nie jest to też nowe zjawisko. Już w 1924 r.  firmy Osram, Philips, i General Electric chciały rozpocząć proces planowanego postarzania żarówek. Firmy miały się dogadać aby skrócić żywot żarówki z około 2000 godz. do 1000 godz. Samo określenie "Planowane starzenie" zostało użyte przez  Brooks-a Stevens-a w 1954 r. Jego definicja to "Zaszczepienie chęci kupującemu posiadania czegoś trochę nowszego, trochę lepszego i szybciej niż to jest potrzebne". Przykład który przynajmniej mi się bardzo szybko nasuwa - telefony komórkowe.

W Niemczech tematem zajęła się Partia Zielonych. I w artykule możemy przeczytać "Jak stwierdzili eksperci, można mówić o systematycznym nabijaniu klientów w butelkę, którzy są w ten sposób zmuszani do coraz częstszych zakupów sprzętu. Koszty takich celowych uszkodzeń sumują się do kilku miliardów euro rocznie." (jak zrozumiałem kilka miliardów euro w samych Niemczech).

Metody postarzania:
- techniczne postarzenie
Istalowanie elementów mało odpornych na wysokie temperatury tam gdzie one występują (np. w zmywarkach). Instalowanie kół zębatych z plastiku. Używanie cienkich drutów w słuchawkach.
- systemowe postarzanie
Nowy rodzaj drukarek używa nowego rodzaju tuszy. Nowy przedmiot nie może współdziałać z starym. Używanie w nowych urządzeniach nowego formatu wejść.
- stylowe postarzanie
Zmiana wyglądu urządzenia i zaszczepienie w kliencie mody na nowy wygląd tak aby klient odstawił na bok stare sprawne urządzenie i kupił nowe.
- wiadomość o postarzeniu
Przedmiot zgłasza, że jest do wymiany (np. filtry do wody, maszynki do golenia - zmiana koloru paska). Tusz po wydrukowaniu iluś stron przestaje drukować.
- postarzenie przez wyczerpanie
Tusze w drukarce są 4 kolorowe. Czarny i CMY. Tam gdzie mógłby zostać użyty czarny tusz w szarościach są mieszane kolorowe aby szybciej je wyczerpać.

Dobre strony planowanego starzenia produktu? Gospodarka się kręci a ludzie mają prace.
Złe strony?
- zużywanie zasobów naturalnych i zatruwanie środowiska podczas produkcji
- większa ilość śmieci
- wzrost kosztów życia obywatela

poniedziałek, 18 marca 2013

Drukarki 3D nabierają rozpędu.

Drukarki 3D były dotychczas zajęciem dla firm zaczynających biznes albo ciekawostką technologiczną. Niedawno jednak firma "Autodesk" związała się strategicznym partnerstwem "MakerBot". Oznacza to, że drukarki już nie są niemowlakami i zaczęły się poważniejsze pieniądze. MakerBot to firma która w tamtym roku wypuściła na rynek drukarkę 3D Replicator 2. Autodesk jest znaną firmą posiadającą w ofercie najlepsze oprogramowanie do tworzenia grafiki 3d oraz projektowania architektonicznego, inżynierskiego. Co mogą drukarki 3d? Część widać na tym filmiku z London 3D printer show 2012.

Trend drukarek 3D jest też widoczny w mikroskali.

Czy to nie jest przypadkiem kolejne koło historii gdzie z masowej produkcji. Wracamy do rzemieślników?

poniedziałek, 11 marca 2013

Technologia daje wodę na pustyni

Lima to stolica Peru. Jest to drugie po Kairze największe miasto na pustyni. Miasto jest położone obok pustyni Atacama, najsuchszej pustyni na Ziemi. Lima jest położona pomiędzy oceanem a górami i chociaż opadów nie ma to wilgotność rano dochodzi do 100%.
Uniwersytet z Limy a dokładniej University of Engineering and Technology of Peru (UTEC) jest szkołą wyższą założoną w 2010 roku z ideą kształcenia w kierunkach technicznych. Aby upowszechnić informacje o uczelni zamówili reklamę w agencji Mayo DraftFCB. Padł pomysł aby zrobić bilbord reklamowy który daję wodę. Dzięki temu mamy piękny przykład jak technologia może pomagać ludziom a uczelnia ma reklamę.

Jak to działa?
Z powietrza przez system filtrów jest pobierana woda. Następnie filtruję się ją od zanieczyszczeń i trafia do zbiornika który jest w słupie reklamy a stamtąd do kranu. Wydajność to około 96 litrów dziennie.
Technologia dała bezcenną wodę na pustyni.

Filmik stworzony na potrzeby kampanii.


poniedziałek, 4 marca 2013

Zachęcajmy do nauki programowania

Na kilku stronach pojawił się filmik w którym różni ludzie przemysłu komputerowego jak i ludzie znani z sportu i muzyki zachęcają do nauki programowania.


Jest to piękna inicjatywa, która powinna zostać powielona w Polsce. Nie mamy co prawda tak medialnie rozpoznawanych osób jak Bill Gates bo firmy informatyczne utuczyły się na kontraktach rządowych a nie na innowacyjności. Są też pozytywne przypadki takie jak ludzie z CDProjekt, Techland, IVONA Software, Vigo Systems, Digital Core Design, Game Technologies SA.
Warto śledzić inicjatywę na stronie www.code.org . Już teraz mamy tam linki do darmowych programów pomagających się uczyć programowania a może jak się temat rozprzestrzeni będzie więcej. Amerykanów zachęca się aby przeprowadzali lekcje w wolontariacie ale w Polsce nie wiem jak by do tego podchodzili dyrektorzy szkół. Zawód jest dobrze płatny i poszukiwany dlatego warto zachęcać dzieciaki aby spróbowały. Może gdzieś się trafi na podatny grunt.