poniedziałek, 14 lipca 2014

Laboratorium Wirtualnej Rzeczywistości

Laboratorium Wirtualnej Rzeczywistości, a dokładniej Laboratorium Zaawansowanych Technologii Komputerowych w Psychologii w Instytucie Psychologii Polskiej Akademii Nauk, jest ciekawą instytucją. Trafiłem na nią w artykule o wpływie gier na człowieka w wyborcza.pl .  Grupa związana z labolatorium dostała kilka grantów. Podstawą działania jest dość komercyjny projekt, który opiera się badaniu jak postrzegamy marki przy zastosowaniu rzeczywistości wirtualnej. Jednak gry są także w kręgu zainteresowania bo jak czytamy:
- Wpływ agresywnych treści w grach komputerowych na graczy i nie-graczy
- Automatyzacja wykrywania wydarzeń zachodzących w czasie trwania gry
- Integracja z psychofizjologią
- Behawioralne konsekwencje grania w gry wideo
- Wpływ gier wideo na funkcjonowanie poznawcze
Wyniki tych badań są dla mnie ciekawe. Jak wspomina artykuł z wyborcza.pl "Dalekosiężnym celem zespołu jest bowiem stworzenie programów, które przez specyficzne oddziaływanie na wybrane funkcje i obszary w mózgu będą wykorzystywane w rehabilitacji pacjentów po udarach i uszkodzeniach neuronalnych. Skorzystają na tym również osoby starsze, cierpiące na chorobę Alzheimera i inne schorzenia degeneracyjne. Odpowiednio opracowane treningi poznawcze mogą pomóc im w zachowaniu większej sprawności umysłowej."

Dobrze, że coraz poważniej jest temat traktowany choć nie zawsze celowo. "Dwoje psychologów kognitywistów z uniwersytetu w amerykańskim Rochester, prof. Daphne Bavelier i dr Shawn Green, 10 lat temu pracowało nad projektem naukowym, w ramach którego chcieli się dowiedzieć, ile naraz obiektów jesteśmy w stanie dostrzec na peryferiach naszej uwagi wzrokowej. Sprawdzali w ten sposób, jak można pomóc dzieciom w nauce czytania. Testowali akurat jedną z procedur, której chcieli użyć w badaniach. Mieli z nią problem, bo nie wiedzieć czemu dr Green i jego kolega z laboratorium uzyskiwali lepszy wynik niż prof. Bavelier i jej współpracownicy. Okazało się, że obaj naukowcy byli zapalonymi graczami komputerowymi i co więcej, wypadali lepiej także w pozostałych zadaniach sprawdzających spostrzegawczość czy szybkość reakcji niż stroniący od gier inni uczestnicy testów. To sprawiło, że prof. Bavelier i dr Green poszli w swoich rozważaniach w kierunku wpływu gier komputerowych na mózg."


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz