środa, 11 kwietnia 2012

OLPC porażką?

OLPC to One Laptop Per Child („Laptop dla każdego dziecka”) program który ma za zadanie zwiększyć wyniki edukacji przez dostęp do techniki. Strona organizacji.
Jak widać idea jest prosta tylko oglądając taki klip przypomina mi się rozmowa z koleżanką. Przyjaciółka chciała przetestować na mnie psychozabawe. Po pytaniach wprowadzających miałem pomyśleć o narzędziu. Powiedziałem "komputer". Podobno większość ludzi miało wtedy pomyśleć młotek ale zarzut jej był, że przecież komputer to nie narzędzie. Co było dla mnie powodem do podgryzania jej jako studentki kierunku humanistycznego i nabijania się z niej z traktowania komputera jako nad-rzeczy. Przestałem się nabijać jak okazało się, że robi tak więcej osób co nie jest śmieszne a dramatyczne.
W raz z ewolucją komputera w laptopa a telefonu w kierunku palmtopa. Ludzie nie będą kupować ołtarzyków w postaci biurka do komputera i ta mentalność będzie wymierać. Zastępować ją będzie hura-optymizm, że wystarczy podpiąć się do sieci i tam wszystko jest i dziecko dozna oświecenia.

Na pytanie czy OLPC działa próbował odpowiedzieć Międzyamerykański Bank Rozwoju o czym pisze Dziennik Internautów.  Wnioski w raporcie "Technology and Child Development: Evidence from the One Laptop per Child Program" płyną następujące:
- dzieci nie są lepsze w matematyce czy języku
- dzieci są trochę lepsze w abstrakcyjnym myśleniu, płynności werbalnej i funkcjach poznawczych.
Zatem sukces czy porażka?
Czy drogi czytelniku nie zapominamy o czymś? Komputer to narzędzie. Ten raport to dowód który pokazuje, że komputer użyty poza procesem nauczania nie daje efektów. Istotne jest  jakie materiały posiada i jak używa go nauczyciel. Równie dobrze moglibyśmy rozdać darmowe konsole do gier i też byśmy uzyskali wzrost umiejętności funkcji poznawczych i abstrakcyjnego myślenia.

Skupmy uwagę na paru elementach. Pamiętajmy iż dane pochodzą z 319 szkół podstawowych z Peru oraz napędzane są specyficzną wersją linuxa. Zatem dzieci nie mogły instalować gier windowsowych a dostęp do Internetu był znacznie ograniczony.
Najpierw wykres na stronie 38.
Wykres przedstawia użycie laptopa. Jasny pasek to między 8 a 13 czyli czas szkoły a szary to pozostały czas. Teraz pytanie: Czy laptop służy do nauki tylko w szkole? Jeżeli tak to jak widać na wykresie jest on zrealizowany. Czy laptop ma służyć dziecku do nauki oraz odkrywania i tworzenia? Jeżeli tak to nie jest to zrealizowane. Jak widać zawartość komputera nie jest dla dziecka interesująca aby włączać go po szkole.
 
Wykres ze strony 39.
Wykres prezentuje użycie aplikacji na laptopie. Najbardziej używane są aplikacje standardowe 45% (w to wchodzą 15% edytor tekstu, 13%  przeglądarka). Grupa gry (np. tetris, sudoku) to 18%. Muzyka to 14%. Programowanie 5%. Inne to 18% gdzie 8% to nagrywanie dźwięku i video. Jak widać gry to istotny element używania a tak pomijany w edukacji.

OLPC nie jest porażką. Porażką jest myślenie, że się samo zrobi. Komputer jako narzędzie musi być częścią procesu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz